Sodíkové výbojky brání vzniku světelného smogu

Produkty

O důležitosti spánku a jeho vlivu na lidský organismus se jistě není třeba sáhodlouze rozepisovat. Každý z vás si je jistě dobře vědom, že spánkový deficit může vést k velmi závažným zdravotním obtížím, a později dokonce ke smrti. K tomu, abychom mohli rychle usínat, neprobouzet se s noční můrou, dobře si odpočinout a dostatečně organismus regenerovat, je zapotřebí celá řada faktorů – vhodné lůžko, matrace a přikrývka, čerstvý vzduch, ticho a klid, přijatelná teplota ovzduší, lehká večeře, ale také zatemnění místnosti.sodíkové výbojky na nádražním perónu

Strašák jménem světelný smog

Za posledních dvacet let se celoplanetární světelný smog zvýšil zhruba o jednu třetinu. Stejně, jako vzrostl automobilový a letecký provoz nebývalou měrou, podobným způsobem se vyvíjí i koncepce veřejného osvětlení. Lidé mnohdy nevhodným a nešetrným způsobem instalují svítidla do obytných zón, bez ohledu na zdravotní dopady. Týká se to především velkých měst, která přistoupí na realizaci LED reflektorů v tzv. neutrální bílé barvě vyzařovaného světla. Při teplotě chromatičnosti od 3800 K se začíná výrazně blokovat tvorba hormonu melatoninu a lidské tělo je namísto spánku připraveno pokračovat v bdělém stavu i v nočních hodinách, to má za následek špatné usínání, časté probuzení a narušení spánkového harmonogramu.sodíkové výbojky osvětlují kolejiště
S těmito problémy se nejčastěji potýkají v zámoří a v zemích západní Evropy, České republice se naštěstí tyto projekty zatím vyhýbají, a ve veřejném osvětlení výrazně převládá počet sodíkových výbojek https://www.lightpark.cz/sodikove-vybojky/. Co je na těchto světelných zdrojích tak výjimečné?
Výboj sodíkových par vydává světlo o teplotě chromatičnosti do 3000 K, žluto oranžové světlo je příjemné, nezpůsobuje problémy se spánkem a nenarušuje spánkový cyklus ani volně žijícím zvířatům. V obydlených zónách by zkrátka měly tyto zdroje umělého světla zůstat zachovány v podobě, v jaké je známe, a LED reflektorům bychom měli dát přednost jen na exponovaných úsecích silnic a dálnic se zvýšeným provozem, na křižovatkách, přechodech pro chodce, v nákupních zónách a na pracovištích, jako jsou např. průmyslové komplexy.